17 januari 2008

22 Januari

Planerat: Vila.
Utfall: Vändplan t.o.r. i högre hastighet.. Ca 11km/h.
Jäklar vilket roligt pass vi hade idag! I backarna skrittade vi, och i början när vi travade saktade hon av ett par gånger. Jag tolkade det som att hon antingen var trött eller hade muskelkramp och lät henne därför skritta en stund. Men när vi ridit förbi ridhuset och återigen travade och Lady ville sakta av manade jag på henne för att trava en bit till. Det kändes precis som att hon gick över gränsen och kom in i andra andningen, för resten av passet var hon jättepigg och glad och kändes lätt och fin i kroppen. Jag vet inte om det beror på att hon tycker det är tråkigt eller om hon tycker det är jobbigt, men så fort jag ville ta ner henne i "joggtempo" började hon se sig omkring, greja med huvudet och sakta av, men när jag lät henne gå i det tempo hon själv ville gå i ville hon inte sakta av, utan jag fick passa henne hela tiden så att det inte gick FÖR fort. Därför blev det här passet högre hastighet än vad jag planerat. Jag tyckte det var bättre att hon fick bestämma själv och ha roligt och trava längre sträcka än att tjafsa med henne med resultat att hon ledsnar..
Stretch och massage efter ridtur. Full stretch överallt. Var lite stum, men inte stel, vid massage. Det känns som om stumheten mer beror på större muskelmassa som inte hunnit med i smidigheten än att hon har cirkuationsproblem eller är rent stel. Var inga problem att massera, inte ens muskelfästena bakknän. Lindade med yllepaddar båda framben över natten. Såg ett litet trampsår vänster bak, ytterballen. Tvättade med Jodopax, sprejade på Tarplaster och lade ett varv Snögg runt för att hålla nere fliken som blivit.
Benen som lämnades olindade natten till idag såg fina ut i morse. Hon var lite "morgonsvampig", men inte mer än så.

Inga kommentarer: