12 maj 2008

11 Maj

Tränade galoppfattning på kommando från marken på lina i hagen. Tänkte att om hon nu ska bli dressyrhäst *sarkasm* (ursäkta dressyrryttare, men jag vill faktiskt hellre vara distansryttare) måste hon ju kunna galoppera.. Nåväl, nu när vi ändå inte känns ha nåt bättre för oss kan vi lika gärna träna på galoppen. Gick faktiskt bra, hon började förstå vad det var frågan om. Dock blev det lite tilt i hjärnan när jag visade longerspöt för att få henne att fatta galoppen precis när jag sa "galopp", så hon slog ifrån ett par gånger istället, men efter ett par försök insåg hon att det inte var något farligt, och galoppfattningarna kom vid kommandot. Avslutade efter en kort stund, då hon fattat galopp i båda varv på rätt sätt.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Du har ju faktiskt en kanonhäst som är mycket allround. Klart att hon kan gå dressyr, och att hon behöver det! Dressyren är ju inget självändamål utan är ju för gymnastiseringen och rakriktningen och det behöver ju varje distanshäst för att hålla i längden.

Kamilla sa...

Haha;) Jag kallar oss ens inte längre för distansekipage;) För övrigt brukar jag "dressyra" på vägen och få gymnastisering osv, och det funkar bra det oxå, och är roligare. Kan vi inte införa "dressyrtävling på väg"?;) Så får jag tävla lite jag med...