02 februari 2009

2 Februari

-26 grader imorse, men frampå dagen värmde solen upp, så vi for ut på kort travtur till Ulriksfors i 16 graders kyla. En "slasktur" som jag skulle undvika, men vädret rår man inte på, det var kallt i luften, och det kändes bättre att ta en kort springtur än att vila eller skritta. Massage rygg och rumpa efter ridtur. Mjukare höger än vänster rygg, mjukare vänster än höger höftböjare. Ingen stetch. Inne från 16:00. Satte på transportskydden på alla ben över natten för att hålla värmen.
Vi har ett problem gällande maten. Jag trodde från början att det var morgonfodret hon lämnade kvar, men det är kvällsmaten hon inte äter. Igår provade jag ge kvällshinken tidigare (före kvällshöet) eftersom hon lämnar mycket kvar i krubban. Min och Märeths teori var därför att hon är så hungrig nu när de får mindre hö än tidigare, att hon prioriterar höet och struntar i kraftfodret, betfor och korn. I går kväll hann vi inte blöta betfor i tid, så hon fick bara korn, och det fick hon tidigare. Detta åt hon upp. Idag däremot, gav jag henne betfor och korn kl 16:00, före middagshöet - och hon åt inte! Jag gick dit och pillade i krubban två gånger, och då gick hon dit och åt, men så fort hon tagit en tugga eller två gick hon därifrån - till och med när hon borde vara hungrig! Jag fattar i princip ingenting. Hon äter ju frukosten, som består av PRECIS samma mängd av både betfor och korn, och med denna dag kan vi ju konstatera att det inte beror på att hon är "mätt" som hon inte äter kvälls/middagshinken. Idag kan jag tippa att hon ratade betforen, men den teorin håller inte - hon äter ju betfor på morgonen (!). Suck suck. Jag provar truga i henne hinkarna denna vecka, men på fredag, då jag fått pengar och har bilen in till stan, DÅ köper jag Fibergi Elit igen. Betfor/korn-lösningen har jag ju bara haft eftersom jag inte haft råd att köpa Fibergi, men nu är det slut med det:-).

Inga kommentarer: