18 september 2008

18 September

Gallor kotleder båda bak på morgonen, fin i frambenen.
Ibland har jag mina ljusa stunder, då jag kommer på något självklart som jag inte tänkt på under lång tid.. För några dagar sedan kom jag på att det är lite dumt att träna galoppfattningar från trav med en travare...;)
Idag skulle jag testa min tes att det borde vara lättare att träna galoppfattningar från skritt. Tränade i grimma på lina i gamla beteshagarna. Det första problemet vi stötte på var att Lady var så taggad och stressad att hon inte kunde skritta! Hon visste precis hur det skulle vara: hon skulle trava och så skulle hon fatta galopp och därefter sakta av. Och det var precis det hon gjorde - fastän jag inte gjorde något, jag bara stod där och ville ha skritt. Hon sprang och sprang och sen slog hon ifrån, stegrade, kastade sig eller tvärstannade och backade. Man skulle ha kunnat tro att jag hade nån "ghostrider" eller nåt. Nåväl, efter ett tag, när hon insåg att hon faktiskt bara skulle skritta, lugnade hon ner sig och skrittade. När hon landat riktigt kunde jag börja träna fattningarna. I början missförstod hon och stressade upp sig, speciellt i höger varv, men efterett par försök gjorde hon 2-3 riktigt fina fattningar i vänster varv och saktade ner till skritt lugnt och fint efteråt.
Kotleden höger bak var varm när jag tog in henne från hagen. Märeth sa att hon sprungit och jönsat sig i hagen. För säkerhets skull lindade jag B-o-T på höger bak efter passet, så får det sitta på tills imorgon.

Inga kommentarer: