18 januari 2009

18 Januari


Idag har vi ridit en 4-mils-tur med Märeth/Sune. På bortvägen var Lady bitvis tjurig, provade gå i rumpan på Sune och tvärstannade flera gånger. Jag fick till och med backa henne en gång för att få henne ur fläcken.. Iofs är det en väldigt tråkig väg, men SÅ j-la tråkigt är det väl ändå inte. På hemvägen hade vi i början några diskussioner om diverse problem, t.ex om man överhuvudtaget måste sakta farten när matte drar i tyglarna eller om man kan köra upp huvudet och dra emot, kanske rent av dra tyglarna ur händerna på matte för att därefter dra iväg och få upp nog hög fart innan matte kortat tyglarna igen... Jag tycker jag har en gammal och van häst som vid det här laget borde veta hur landet ligger, men ibland beter hon sig som en riktig unghäst - tjohoooo, nu ska vi springa!

Turen i siffror: Första milen; 50 minuter, 12 km/h
Andra milen: 55 minuter, 11 km/h
Tredje milen; 45 minuter, 13,5 km/h
Fjärde milen; 55 minuter, 11km/h
Total ridtid; 3 tim, 25 min, ca 11,7 km/h
Puls bortvägen i trav; 110-125 slag/min. Puls hemvägen i trav; 119-138 slag/min, de högre värdena första milen hemåt.

Stretch och massage bog och rumpa vid hemkomst. Ryggen var så svettig, så den gick inte att massera. Kyllera på alla ben. Lady och Cindie fick äta lunch inne medan Lady torkade, och de fick gå ut igen 14:40. Lady hade då inte torkat helt på ryggen, men hon fick ordentligt med kläder på sig. Innan ridturen såg det ut som om hon hade ett långt, "utsmetat" överben utsidan skenbenet på höger bakben, det var hårt och kallt. Efter ridturen var bulan borta. Första gissningen är att det var någon benhinnereaktion, men jag tycker hon borde åtminstone ha varit varm där då. Nåja, får hålla koll på det.
Massage rygg samt liniment på rygg och rumpa på kvällen. Tog av kylleran och lindade alla ben (utom höger framben som fick yllepad) med B-o-T över natten.

Inga kommentarer: