24 januari 2009

24 Januari

Fin i alla ben på morgonen. 4-milstur stod på programmet idag, och det blev 4,2 mil. Jag kollade en annan väg med bilen igår, Evensjövägen. Den börjar 11 km från stallet på Hallvikenvägen, och den var skottad 9,9 km. Roligare väg då den har kurvor och är lätt kuperad med 3 backar varav en rejäl rackare 8,5 km in. Red denna väg idag, utan sällskap, så jag hade med spö utifall att Lady skulle få för sig att stanna och vägra gå, men det behövdes inte användas. Hon slog i sko på vänster sida nästan varje steg i princip hela bortvägen, och även på hemvägen då jag tog ner tempot. Hon måste ha ett mystiskt rörelsemönster med vänster bakben eftersom hon för benet rakt fram, slår i framskon och därefter sätter ner benet 0,5-1 dm till vänster om frambenets spår..... På bortvägen gick hon ojämnt tempomässigt, ibland lusade hon och ibland ville hon dra på, så det kändes som jag fick sitta och parera tempo hela tiden för att hålla det jämna lugna tempo jag ville ha. På hemvägen fick jag bromsa, bromsa, bromsa....och bromsa. Vi travade huvuddelen av tiden, och skrittade i backarna, men det blev några fler korta skrittpauser på bortvägen än på hemvägen, då vi förutom backarna tog två skrittpauser. Pulsen låg på bortvägen på 105-135, och på hemvägen låg hon ganska stadigt runt 135 hela vägen.

Passet i siffror:
Första milen: 50 minuter, 12 km/h
Andra milen*: 52 minuter, ca 12,5 km/h
Tredje milen*: 50 minuter, 13 km/h
Fjärde milen: 46 minuter, 13 km/h
*andra och tredje milen är 11 km, inte 10.
Totalt 4,2 mil på 3 timmar 20 minuter=12,7 km/h
Puls efter 4 minuters skritt: 92
Puls efter 10 minuter: 82
Puls 80 efter 11 minuter.
Puls vid ankomst i stall: 56
Snittpuls totalt: 111

Full stretch samt massage bog och rumpa. Känns fin överallt. Kyllera på alla ben. Fick stå inne och torka och äta lunch, och fick gå ut ett par timmar på eftermiddagen. Kylande/våtvärmande bandage med Arnika och kallvattenyllepaddar över natten på frambenen och
B-o-T på bakbenen över natten.
Idag red jag med en vanlig vojlock under sadeln, och hon var jämnt svettig under - förutom en torr fläck på var sida precis under mig. Inte bra... Jag såg en antydan till detta förra 4-milen, men då var fläckarna inte lika tydliga eftersom jag red med fårskinn under.

Inga kommentarer: