31 januari 2009

31 Januari

Fin i ben på morgonen, bakbenen hade sina vanliga gallor ovanför kotlederna, men frambenen var helt torra. Red till vändplanen, 11 km, 55 minuter, 12 km/h. Pigg och glad. Jag provade ett nyt sätt att få henne att inte köra upp huvudet. Red med uppvinklat (åt fel håll) spö, och när hon körde upp huvudet lade jag spöt mot mankammen och gav röstkommando. Hon hatar att man tar upptill på mankam och huvud när man rider, så hon sänkte huvudet direkt. Två gånger fick jag knacka med spöt för att få reaktion, men övriga gånger räckte det att lägga spöt emot. Jag använde spö eftersom jag dels når längre fram med spöt, dels behöver jag inte förändra tygeltaget eller min egen ställning för att nå mankammen. Kommer fortsätta med detta tills röstkommandot sitter. Efter ridturen stretchade hon den mesta stretch hon någonsin gjort, både på frambenen och bakbenen. Jag kunde töja mer framåt än jag någonsin gjort förut, utan att känna att det tog emot. Även kort massage efter ridtur.

Inga kommentarer: