25 januari 2009

25 Januari

Imorse hade Lady varit svullen i båda frambenen. När jag kom dit mitt på dagen var hon lätt svälld just under knäna, och det fanns en hård svullnad främre delen av senpaketen, mot gaffelbandet/skenbenet på båda frambenen. Bakbenen såg ut som de alltid gör, en galla ovanför kotleden och fin i övrigt. Tog på senskydd för värmens/cirkulationens skull i hagen. Red en skrittur på 4 km på eftermiddagen. Lady ville inte skritta, utan taktade och gick en gång över till trav av sig själv. Man tycker att hon iallafall kunde vara lite trött och seg efter ett sånt där träningspass, men hon är oförskämt fräsch. Massage efter ridtur. Vänster rygg ngt stum. Lade på liniment, Arnika, där. Mjuk i övrigt. Vänster framben fick Arnika och yllepad över natten, och övriga ben fick B-o-T.
Innan ridturen hittade jag 2 skavsår efter sadelgjorden, samma sadelgjord jag haft i alla år (!). Skavsåren var inte genomgående, men pälsen var borta och huden var skavd, och de satt på båda sidor precis bakom armbågarna, en på varje sida. Jag brukar ha bitar av sadelgjordstunnlar precis i övergången mellan sadelgjord och sadelgjorddstropp för att undvika att hon blir nypt däremellan, men nu satte jag dit även vid skavsåren. Efter ridturen smorde jag på Silonsalva. Den enda orsaken jag kan tänka mig till varför hon reagerade nu är att det är första året hon är klippt, för detta är första året hon är klippt, och hon har aldrig reagerat förut..

Jag vet en sak jag glömt att skriva: Mina hästar har fått sänka sitt höintag eftersom jag helt enkelt inte har råd att ge så mycket som jag brukar. Sedan veckan före jul äter nu Cindie 9,5 kg hö/dag, och Lady äter 8,5 kg hö/dag. Detta jämförs med vad de åt innan, 12 kg hö/dag, så jag tycker de får jättelite nu..

Inga kommentarer: