31 januari 2009

Summering Januari

Under januari har Lady gått:

Vila/skrittpass: 17
Vändplanen/kortare travturer:10
Långpass 2 och 4 mil: 3
Dressyr: 1

Ridning/vila: 14/17

Skulle kanske haft jämnare fördelning ridning/vila, men jag tycker ändå det ser okej ut, dels eftersom skrittpass ingår i "vila", dels eftersom hon gått 2 st 4-milare helgerna efter varandra. Jag tycker det var bra att lägga dem så nära varandra eftersom jag ville stressa kroppen lite för att sedan läka ut eventuella skador. Sista veckan blev det dock för mycket vila eftersom det dels blev vaj med maten och dels eftersom jag var less. Det som bör tas bort är de kortare travturerna, "slaskturerna" som man rider bara för att hon ska få röra på sig, och då hon vilat fler dagar än 1. Ska prova framöver att antingen träna eller vila.. Dock, som en känd ryttare sagt, "den träning som är bra är den träning som blir av".
Lady känns pigg, stark och träningssugen. Dock vill hon att det ska gå för fort enligt min mening. Nästa månad fortsätter jag med långpass i samma tempo som senaste passet och lägger nog in intervaller i form av galopp igen. Nu har hon fått trava ett par veckor, så nu är det dags för galopp igen. Dessutom fortsätter vi med träningen av placeringen av huvudet, för det är en olat hon har börjat med på senare tid som irriterar mig. Man ska inte behöva diskutera sånt under ridturerna..

Inga kommentarer: