21 september 2007

21 September

Idag blev det ett ganska jobbigt pass muskelmässigt. Puls 30 innan passet. Körde med rockarden på Malmsjövägen och travade i raskt tempo större delen av vägen. Kändes pigg och lätt och ville springa fortare än hon fick. 12 km i totala hastigheten 9-9,5 km/h. När jag räknade ut hastigheten blev jag riktigt bryddd eftersom hon gått såpass fort i traven, men vi skrittade lång bit hem och även i nerförsbackarna, och det drar nog ner tempot mer än man tror. På väg tillbaka såg jag att Lady började bli trött i musklerna eftersom musklerna uppe på korset inte "dallrade", och sista 2 km hem gick hon under skritten vänsterböjd i st f högerböjd som hon brukar. Stretchade bra utom höger fram. Jag har funderat över det där nu i kväll eftersom Lady under körningen bortåt stannade vid varje nerförsbacke och dessutom stretchar höger fram framåt mindre bra - det tar emot och det går inte att ta ut full stretch. Har det något samband? En teori, som jag visserligen måste fundera mer över och undersöka mer, är att hon har en känning i övre delen av bogen höger fram, bakre delen. Skulle hon ha känning där skulle hon både ha problem att sträcka ut benet framåt och få problem i nerförsbackar när både vagnens och min vikt trycks framåt via selen. Men det kan ju finnas fler orsaker, det behöver ju inte vara samma område som visar sig i båda problemen. Minnesanteckning: Ring Monica, hästen måste kollas upp. Linimentade rumpan och bakknäna. Avstår isbalsam på benen, vill se hur hon reagerar på tempot och hårdheten på underlaget.

Inga kommentarer: