27 september 2007

26 September

Red på Malmsjövägen i ett vad jag tyckte lagomt tufft pass, trav i moderat tempo hela vägen utom nerförsbackar och sista uppförsbacken hem. Hon har en benägenhet att stressa sista uppförsbacken, så den skrittade vi av uppfostringsskäl.. Pulsmätaren var på för första gången denna träningssäsong. Nu kommer en massa siffror:
Framskrittning 7 minuter, total ridtid 6,1 km (bortvägen) 39 min.
Total ridtid hemväg (6,1km) 36 min. Avskrittning 11 min.
Total ridtid 1 tim 15 min. Hastighet totalt 9,5km/h. Hastighet med fram- och avskrittning borträknad (enbart träningstiden inräknad) 12 km/h.
Vilopuls vid sadling 35. Arbetspuls i traven 125-135 med korta avvikelser 10 slag uppåt och nedåt.
Återhämtning: puls 90 efter 1 min, puls 80 efter 3 min, puls 67 efter 6 min, puls 48 efter 10 min (vid avsadling).
Med dessa siffror kan jag konstatera i efterhand att detta pass, som jag tyckte var lämpligt tufft, var alldeles för lätt. Lady måste gå mycket tuffare pass för att jag ska få ut någon träningseffekt. Hur göra? Min första tanke är att höja tempot och rida längre sträcka under de pass hon bara "ska gå", dvs motionsridas i ungefär samma tempo hela vägen. En andra tanke är att lägga in intervallträning, snabba intervaller där pulsen går mycket högre än detta pass. En tredje tanke som kommer upp är mer backträning och styrketräning, för enda gången hon gick upp i puls var i uppförsbackarna - där sätter akilleshälarna i musklerna in. Frågan är bara hur mycket man kan pressa henne, var balansen mellan träningseffekt och muskelproblem finns. Ja, jag vet. Jag är för feg, men jag tänker att jag bara har en tävlingshäst, och henne vill jag inte förstöra.. Måste till Monica, så länge man inte vet exakt hur det står till med kroppen famlar man lite i blindo.
Stretch fullt ut utan problem någonstans. Massage endast bringa/insida framben och muskelfästen bakknän, hon var svettig på ryggen och det kärvar fast så hemskt i pälsen när man provar massera då, så det fick vara.

Inga kommentarer: