05 september 2007

Vi börjar från början - Augusti

Eftersom jag för första gången tappade lusten att träna har Lady mer eller mindre vilat hela Juni och Juli. Hon och Cindie har mest gått i beteshagen och gottat sig.
Under Augusti sattes Lady igång igen med långsamt stregrade krav. Jag har kört henne med rockard varannan gång och ridit varannan för att hon dels ska träna olika muskelgrupper och dels för att det är roligt, både för henne och mig. Nu är Lady uppe i normal "hobbyhästkondition". Efter att Lady puttat ner plaststolparna till beteshagen ett par gånger och kommit lös har jag nu gett hästarna rasthagearrest tills nästa sommar. Jag törs helt enkelt inte riskera att hon ännu en gång kommer lös och kanske blir påkörd eller något annat hemskt..
Nytt hö är inköpt och hästarna har under 1,5 vecka vant magarna vid det nya höet, så nu äter de endast av det nya höet. Ladys nuvarande foderstat är 10-12 kilo hö/dag och 0,5 kg Fibergi Elit. Det är lite svårt att exakt veta hur mycket hö Lady äter eftersom hon och Cindie får både frukost, lunch och middag i den gemensamma hagen, och eftersom Cindie är ganska glupsk tippar jag att hon hinner äta upp även en del av Ladys ranson...

Inga kommentarer: